L’enginy dels llauners

10 07 2009

llauner (any 1958)

llauner (any 1958)

Abans les galledes eren de llauna, i les feia el llauner. El seu ús era quotidià, se’n feien servir moltes més que ara i cal dir que quan es foradaven normalment es reparaven.

El llauner feia estris nous i també era qui els adobava: galledes, carmanyoles, llums de carbur, gressols d’oli, bujols, setrills, sitres, nanses d’estris de cuina, mànecs de paelles, aixetes, canals de zenc per desguassar de les teulades l’aigua de la pluja, etc…

factura jaumecasasEl meu avi, en Jaume Casas tenia una llauneria al carrer de Cervantes, número 29 i en un anterior post ja us vaig explicar que també folrava de zenc les neveres de gel antigues (podeu veure una factura del 1945 de la citada llauneria i fer-vos una idea dels preus que es cobraven per les feines de llauner).

Recordo que un dia, a casa dels meus pares, es va foradar una regadora de metall que teníem al pati i ell al veure-ho no va dubtar ni un moment i em va demanar si tenia un xiclet. Jo sempre en tenia, especialment dels bazoka, que eren els que més m’agradaven i li vaig donar. Ell el va mastegar fins fer-ne una bola i desprès la va posar al forat tot fent pressió amb els dits. Un cop es va assecar el xiclet la regadora va deixar de perdre aigua pel forat. Ja ho veieu, en aquells anys l’enginy servia per solucionar moltes coses que ara simplement llençaríem a la brossa.


Accions

Information

3 responses

10 07 2009
Ricard Font Serra

Els preus semblen barats, però no ho són. A l’any 47 una pesseta era més que un euro ara. Si la factura fos en euros no la trobariem molt barata.

15 07 2009
marc

És molt important recordar aquests oficis… Estan a un pas de desaparèixer.. de la nostra memòria! Endavant!

4 03 2012
jors

Actualment els llauners serien els lampistes, oi?

Disculpes anticipades per aquest comentari a un post del 2009, però acabo de trobar aquest interessant bloc (buscant imatges de les riuades del 62 a Terrassa) i li estic fent una repassada de dalt a baix. I per cert, m’agrada força, bona feina!
Nota.- Gràcies per la vostra visita. Efectivament part de la feina dels llauners seria la que avui fant els lampistes, però cal dir que feien més coses, com el meu avui, que folrava els tauds amb zenc i també l’interior de les neveres de gel, entra d’altres feines.

Deixa un comentari