Els trens i vagons dels FGC (els catalans) part 3

5 08 2011

Una nova sèrie anomenada 601-628 es va realitzar entre els anys 1952 i 1975. Tot i l’arribada de trens més moderns, de la sèrie 111 als anys 80, cal indicar que no van suposar la retirada dels antics models 400, ja que l’increment de tràfic de la línia no ho permetia. Així dons, els 400 van circular a la xarxa de FGC fins a finals dels anys 90 quan foren substituïts definitivament pels trens de la sèrie 112, encara que alguna unitat d’aquesta sèrie 400 encara va realitzar serveis esporàdics fins l’any 2003.

Finalment, una vegada retirats i donat el seu excel·lent estat de conservació, una bona part de la sèrie va ser venuda al ferrocarril cubà del Hershey (Matanzas – La Habana) on encara circulen. Si mireu aquestes dues webs trobareu fotos dels antics trens: web1 web2

La sèrie 111, veure fotografia de la dreta, va iniciar la renovació de la línia del Vallès poc temps després de que la seva gestió fos assumida per la Generalitat de Catalunya. El primer tren va arribar a FGC el 22 de febrer de 1983 i va ser inaugurat oficialment el 17 de setembre d’aquell mateix any pel M.H. Sr. Jordi Pujol, president de la Generalitat en aquells moments.

Desprès es van inaugurar les series 112, fet que va permetre que les línies de Barcelona a Terrassa i Sabadell s’explotessin com si d’un metro es tractés. Les unitats més actuals corresponen a les series 211 i 213..

Recordo que quan vaig començar a treballar a Barcelona l’any 1994, just abans de fer-se la substitució de les velles unitats i cal indicar que la gent tot i trobar més moderns els trens es queixava de la poca distancia que hi havia entre els seients i que provocava que els qui tenim les cames llargues no trobéssim una bona postura a l’hora de asseure’ns.

Recordeu que en un post més antic podieu veure un bitllet del FF.CC. del 1973. Per cert, si algú guarda algún bitllet com aquest, però de 2ª classe, ens podieu fer arribar una imatge escanejada? I si en teniu de més antics tambè ho podeu enviar.

Aportació del Ricard Font que ens diu: “Us envio escanejats dos bitllets de diferent època, el més antic també és de tercera, encara que és de Terrassa a Provença. L’altre és de quan la Generalitat se’n va fer càrrec“.


Accions

Information

4 responses

5 08 2011
Josep Badrenas

No se si recordareu, unes unitats de trens que eren de fusta: tant els vagons com els seients. Quan circulaven, més o menys ràpids, semblaven unes debanares; tot grinyolava i semblava que anessis en barca. Els seients eren dobles: els respatllers es desplaçaven per poder asseure’s de cara endavant, és a dir, la part del seient era fix i la part de l’esquena era mòbil. Tenia una anella a la punta, arran de passadís, i la gent quan entrava al tren, el canviava de sentit per poder asseure’s de cara endavant. Evidentment això només era útil fer-ho a les estacions de Terrassa i de Plaça Catalunya, que és on el tren canviava de sentit (suposo que també a Sabadell i a d’altres estacions finals de recorregut). No sé si ho he explicat bé, però segurament trobareu informació gràfica que ho corrobori millor.
Salutacions,Josep.
Nota: Josep, el model al que et refereixes correspon a les séries 301-312 i podràs veure el seu interior en el primer post d’aquest grup de 3. Gràcies pels teus records!

24 08 2011
Ricard Font Serra

Els trens solien tenir tres vagons, dos de tercera i el més allunyat de Barcelona era de segona, no n’hi havia de primera. Amb el bitllet de tercera no podies seure en el vagó de segona, que era encoixinat. Recentment varen deixar els trens amb vagons de classe única.

27 01 2016
beth

Sabeu en quin moment van deixar d’existir els vagons de 2a i 3a a la línia del Vallès? si seies on no tocava et posaven multa !!!

28 01 2016
Ricard Font Serra

No recordo quan van deixar d’existir les dues clases de vagons, però si amb bitllet de 3ª seies en el vagó de 2ª no et posaven multa, sinò que o et feien canviar de vagó o si més no et tenies d’alzar.

Deixa un comentari