La llibreria l’Àmfora (1)

3 02 2010
inauguració Àmfora 1963

inauguració àmfora 1963

Per entendre com va sorgir l’Àmfora, la primera llibreria especialitzada en llibres en català desprès de la guerra civil a Terrassa, ens hem de situar a principis dels anys 60 en que un grup de terrassencs ja intenten difondre la cultura catalana fent visites a particulars, escoles i entitats i oferint-els-hi llibres en català i subscripcions a publicacions catalanistes.

Aquestes persones pertanyien al moviment anomenat “Catalunya-Cristianisme”, una mena d’organisme nacionalista i religiós que va néixer a Barcelona l’any 1954 i que s’havia estès per tot Catalunya. Precisament un dels seus fundadors, en Josep Espar havia començat a crear, el 1963, una xarxa de llibreries especialitzades en llibres en català per tot Catalunya i aprofitant aquesta iniciativa va ser com els membres de la nostra ciutat li van demanar de muntar-ne una a Terrassa.

En Josep Espar accepta i el 24 de desembre del 1963 s’inaugura la llibreria l’Àmfora a Terrassa, amb la presencia del reverend Mn. Manuel Ametller, el gerent J.M. Puig Puigdomenech amb d’altres autoritats, promotors i simpatitzants. La decoració i adequació del local va ser fet pel Sr. Francisco Estrada Vilalta en el temps record de tres setmanes. La llibreria es converteix en l’única llibreria de la nostra ciutat especialitzada en publicacions i discs en català i aquest fet ja l’hem de considerar una heroïcitat en un moment en que la producció i distribució és molt petita i el públic que demana aquests productes també. Fixeu-vos si hi havia pocs productes que els mateixos aparadors van haver-se d’omplir de caixes buides i d’obres repetides perquè semblés que hi havia molta oferta. D’aquests aparadors recordo especialment les dues caixetes de fusta i vidre que hi havia a banda i banda de la porta d’entrada. (continuarà en el proper record).

Anuncis

Accions

Information

3 responses

3 02 2010
Ricard Font Serra

Jo tinc molts llibres comprats a l’Àmfora de la Plaça Vella, ja que és on trobaves, els llibres catalans que cercaves.
Mossèn Ametller ara és molt gran però encara diu missa a Sant Pere.

3 02 2010
Josep Badrenas

Mossèn Manel, quan jo era “petit” era el rector de Sant Pere i el que portava el Casal on els nois del barri vàrem fer la joventut. Amb Mossèn Manel jo vaig anar a fer catecisme, vaig viure tota la joventut amb ell al Casal, em va casar ell, va batejar als meus fills, va casar-ne dos (els que ho varen fer per l’església) i ha batejat a dos dels meus nets, a Matadepera. Ell se’n recordava perfectament. Es “gegantó” de Matadepera i allí va escriure un munt d’articles i llibres, ja que va ser molts anys el rector del poble. Se l’aprecia molt i es trova faltar… ¡¡Un gran tío!!!
De l’Àmfora, jo també tinc llibres, com tothom d’aquella època.

5 02 2010
Rafael

A mi Mn. Manel em feia clase d’historia a can culapi i no em vaig enterar de res.
En quan a la llibreria Amfora, gran record de la Nicia.

Deixa un comentari

