Acadèmia Cultura Pràctica 1940

19 11 2008

cultura-practica-1940En resposta a un comentari rebut publico aquest anunci de l’Acadèmia Cultura Pràctica del 1940, just l’any en que es va fundar, i on podreu observar el disseny de la C i la P que crec que es feien servir a l’escut de les bates dels alumnes i que avui encara podem veure al costat de la porta d’entrada a l’escola del carrer Sant Pere.

Com veureu en el text de l’anuncia  parla del Peritatge Mercantil, Comerç i Idiomes que eren les especialitats en que l’acadèmia competia amb els altres establiments d’ensenyança de la ciutat.

Una curiositat: en l’anunci podeu veure que indica que l’entrada és provisional ja que encara s’estava construint la porta d’entrada principal. Destacaré que el seu director i fundador va ser en Carles Puig (consulteu un post sobre ell aquí), que va esdevenir tota una figura de l’ensenyament a Terrassa.

De records d’aquesta acadèmia no en tinc, però com que es tracta d’una escola que encara avui existeix segur que algú ens podrà aportar alguna anècdota o record. La web de l’escola és: www.culturapractica.cat.

Us recomano: llegir els comentaris que trobareu lligats amb l’article , tant el del Ricard Font , com l’explicació que ens ha enviat el Josep Badrenas.

Anuncis

Accions

Information

11 responses

19 11 2008
Ricard Font Serra

En Carles Puig i Vilanova, encara és viu, deu estar a prop dels cent anys, no fa molt vaig dinar amb ell a cal Rubell de Monistrol de Caldés, ja que hi vaig anar amb la colla d’anar a caminar per la muntanya que ell abans quan caminava en formava part, ara l’hem d’ajudar per arribar fins a la taula;i us asseguro que menja més que una llima nova, de fet tota la vida ha menjat molt no en va és tan alt i gros. El mestre Carles a més era un cineasta amateur company del meu pare en Pere Font Marcet.

20 11 2008
josep badrenas

Jo vaig anar a col•legi a C.P. des de l’any 1948 fins l’any 1954 que a mig curs vaig plegar per anar a treballar, ja que vaig complir els 14 anys. Jo nomes hi anava a les tardes i em quedava “recomanat”que eren unes classes que donaven, pagant-les a part, a partir de les 6 de la tarda que es plegava. La “central” era al carrer Sant Pere, tal com diu l’anunci, però com que no hi cabien totes les classes, hi havien “sucursals” a altres immobles del mateix carrer de Sant Pere: a un pis de sobre la botiga “La Esmeralda” hi havien les classes del “preparatori”, i a sobre el 95 (cal Cardellach) es feien les classes de peritatge i d’idiomes, just al costat de “radio Tarrasa” que estava al mateix pis. A la central es feien les classes del “comerç” que eren 4 cursos.
Recordo molt especialment els professors amb els que vaig aprendre força: El Sr Gari (que desprès va ser pintor) el Sr. García, que era soci del Sr. Carles i que el seu fill, que anava al mateix curs que jo, avui em sembla que es qui porta l’acadèmia; el Sr. Puigvehi, Les Srtes. Casademunt, (Filomena i Dolors), la Srta Mari Micola, que sempre ens parlava dels seus fills en José-Julio i la Mari Tere, i n’hi havia algun mes amb els que jo no vaig coincidir.
Molt especialment vull recordar els bons moments que passàvem amb el Sr. Carles, ja que tenia un tarannà per a ensenyar als alumnes que era molt eficient per la seva amenitat. Els llibres de texte els va escriure ell mateix i cada llibre (“Elementos” era el nom del primer) comprenia totes les matèries que s’estudiaven, editades d’una forma molt comprensible… inclús hi havia un “vocabulari” amb les paraules de mes us i les seves definicions, per a consulta de l’alumne. No fa molt temps vaig coincidir amb el Sr. Carles al Palau de la Musica, i vaig anar a saludar-lo, i amb gran sorpresa per la meva part, em va rebre pel meu cognom… se’n recordava!!! Em va emocionar.
Una de les assignatures que donàvem, també amb un llibre de text seu, era, més o menys, “normas de higiene y buena educación” que explicava que t’havies de rentar les dents, dutxar-te cada dia, deixar seure als mes grans, cedir el pas als demes, caminar per la dreta, i moltes mes coses que avui serien molt recomanables i útils. També era especialment típica, la lletra de la cal•ligrafia, que també havia dissenyat ell i amb la que encara avui es poden identificar als ex-alumnes.
Com a anècdota, recordo que venia a donar-nos classes un cop a la setmana, de “Falange” un extern procedent del “Frente de Juventudes”… curiosament avui polític d’un altre color. També venia un Jesuïta a donar-nos classes de religió, però l’acadèmia mai havia obligat a anar a missa.Seguiria recordant més coses, però ja n’hi ha prou.
Salutacions
Josep Badrenas.

21 11 2008
GLORIA BADRENAS

Ostres Pare, m’ha agradat moltíssim llegir les histories que expliques tant les de la teva escola, com per suposat les dels avis que tant trobem a faltar, per lo fantàstics que eren per els bons moments que varem viure amb ells…… únics. Bé espero que segueixis escrivint coses, ja que crec que m’he aficionat a llegir histories d’aquest bloc.
Apa bon cap de setmana!

11 12 2008
jordi espel

Jo vaig ser alumne de CP fins l’any 1980 (crec) que és quan vaig acabar la EGB. Tot i que es un període posterior al que descriu en Josep Badrenas, he reconegut molts del mestres que menciona.
Jo era el que es podria dir un alumne una mica “polemic” o díficil (sense arribar a ser massa conflictiu, crec). Per tant, a aquella edad tenia una percepcio més aviat hostil de l’actitut dels mestres cap a mi (evidentment provocada pel meu comportament).
Amb la perspectiva de l’edat, reconec que hi habia mestres excel.lents i, aprofito per destacar també el talent pedagogic d’en Carles Puig (fundador). També recordo els seus llibre i les seves intervencions de les que reconec haber-ne extret una forta consciencia civica, entre d’altres coses.
M’alegro saber que encara està entre nosaltres.
Salutacions

1 06 2009
xavi

Sento informar-vos que avui, 1 de juny de 2009, en Carles Puig i Vilanova ens ha deixat a l’edat de 95 anys.

E.P.D.

2 06 2009
Carme

Un gran i peculiar mestre. Ens va ensenyar coses que ” no tocaven” a l’època i
Cultura Pràctica ja disposava de borsa de treball : en acabar el comerç als 14
anys ja tenies un despatx que t’esperava. La meva última mestra : Srta. Rovira
(l’any de la riuada). Entranyable la secretària: Montserrat Bussoms.
Quins records !!

3 06 2009
Jaume Closa

Tinc un record molt curiós d’en Carles Puig. Devia ser el curs 1973-1974 o 1974-1975. Jo estudiava 5è o 6è de batxillerat a l’Institut Arraona (Arrahona) i els dissabtes al matí vam saber que es farien classes de català mig d’estranquis. Amb un amic de classe ens hi vam apuntar, i cada dissabte ben d’hora anàvem xino xano (algun dia fent autostop) fins a l’institut que era a l’actual edifici dels mossos a la Mancomunitat. Jo no sabia qui era en Carles Puig però em va impactar. És veritat que tenia una gran capacitat de comunicació, i ens feia pensar sobre la dificultat de convertir el català en una llengua àgil i apta per a tot. Recordo que vam discutir com calia dir “cosechadora”!! Li agraeixo molt els dissabtes que va venir fins a l’institut en unes èpoques difícils.

3 02 2010
remigi pujol bou

M´agradaria molt si algú de vosaltres va anar amb el senyor Carles o amb al senyor Garcia, als anys 1958- 1959, i teniu una foto del grup me la podeu enviar.
Si us plau, no tinc cap record d’aquesta època i no se com aconseguir-la, és molt bonic recordar aquells anys.
Agraeixo a qui me la pot enviar.
El meu nom és REMIGI PUJOL BOU.

3 01 2011
Pilar Salsamendi

Acabo de encontrar esta pagina, casualmente, y me ha conmovido compartir tantos recuerdos con vosotros. Yo estudié en CP desde 1968 hasta 1976, fecha en que terminé EGB y pasé a cursar BUP en el instituto Egara, junto al Arrahona. Actualmente vivo en Salamanca, mi lugar de nacimiento. Tengo un gran recuerdo de Carles Puig y de tantos otros profesores. También, por cierto, de la secretaria de quien ya había olvidado el nombre. Los viernes, a última hora, por megafonía Carles Puig dictaba sus “lliçons de modals” a todo el centro. Era una estupenda manera de terminar la semana. La mayor parte de las tardes, a primera hora, realizábamos los preciosos cuadernos de caligrafía. Lo cierto es que cierta metodología didáctica debería ser urgentemente recuperada en las escuelas de ahora. Yo soy profesora y tengo un gratísimo recuerdo de mis años en CP, aunque reconozco que, en su momento, sufrí la dureza de algunos profesores, pero también debo reconocer que no fuí una alumna fácil.
Recuerdos a todos….

22 09 2013
Ernest Sort

Caram! He arribat a aquesta pàgina per casualitat i m’ha fet molta ilusió llegir aquest records que molts d’ells comparteixo. Jo vaig anar a CP des de l’any 1962 fins el 1967, ja que després vaig anar a fer el batxillerat a l’Institut Arrahona, on ara hi han els mossos, com ja s’ha dit.
Van ser 4 cursos. Dels gairebé 6 anys als gairebé 10, però van ser els anys més infloents en la meva educació i formació.
Recordo els pàrvuls, amb la Srta Tere Díaz, filla de la Srta. Micola, tota una institució. Vaig fer el 1er. de preparatori que és deia aleshores, amb la Srta. Rosalia Puig, filla del Sr. Carles. Després el 3er. de preparatori (allà, segons com, es saltaven dos cursos directament…) amb la Srta. Rosalia Ballbé, que presumia de tenir un “Ford Anglia” únic a Terrassa i que em va fer una “cara nova” a mig curs. I després el 4rt. grau (jóvenes) ja que havien canvia els noms de preparatori pel de graus, amb el Sr. Joan Puig, fill del Sr. Puig i nebot del Sr. Carles.
La veritat és que tot i ser una escola dura (recordo els pilons de fusta que s’utilitzaven com a càstig, aguantant-los una bona estona, les bufetades sense contemplacions o les orelles de burro…) hi havien uns valors que caldria recuperar. El mestre era “EL MESTRE”, una institució. S’ensenyava urbanitat. Recordo un llibre d’urbanitat que a un cantó deia “Que hace el niño mal educado” y a l’altre “Que hace el niño bien educado”. S’ensenyava a circular, a dir passi-ho bé a la gent gran, a respectar….
I tot i ser anys de plena dictadura franquista, el Sr. Carles ensenyava català a l’escola: Recordo el llibre “Historietes exemplars” d’en Folch i Torres, que servia de lectura. I com no, recordo el “Vocabulario” …. abadejo-bacalao, absurdo-que repugna la razón, abstemio-que no bebe vino, alcuza-setrill…….
El càlculo mental, que feia el Sr. Carles a les “inspeccions” en que et revisava els “forros” blaus de llibres i llibretes, que no hi haguessin taques de tinta………. tres por cuatro…….. menos seis ……… más ocho……. Quina tensió!
Els dos nois que venien setmanalment a omplir els tinters que teníem als pupitres, amb aquells setrills bruts de tinta…… Les comandes de material….. Els papers de castigat…. “Su hijo hoy se ha quedado hasta la 1 por………”
I com no….. la icona de CP, l'”Elementos” Llibre escrit pel Sr. Carles, on amb un llibre teníem totes les materies. Geografia, Aritmética, Ortografía………
Machichaco en Vizcaya, Ajo en Santander, Peñas en Asturias……….
Se escribirá con G el grupo gen, menos enajenar, berenjena, jenjibre, jenaro……
Que gran era el Sr. Carles………. amb aquella manota tan grossa que tenia que només de sentir quan deia “que quiere que le pegue….?” ja t’escagarrinaves……… Però quina capacitat pedagògica que tenia…….
I jo a més a més vaig ser l’afortunat de ser el protagonista, junt amb una nena que es deia Samper, de la fotografia que, en paper, decorava tota la paret del darrera de la taula del despatx del Sr. Carles.
Un dia; ja en la meva etapa laboral, vaig anar a visitar al Sr. Carles al seu despatx i li vaig dir……. “Recorda aquest nen d’aquesta foto del darrere seu”?, doncs sóc jo! Tu ets el Sort encara em va dir, després d’una colla d’anys…….
Grans records del Sr. Carles i de Cultura Pràctica………

21 02 2016
Joel

Sóc treballador de l’escola Cultura Pràctica i estem realitzant un vídeo de records arrels dels 75 anys de l’escola. No sé si hi ha alguna manera que algú dels qui heu participat en aquest fil volgueu o pugueu participar amb el vostre testimoni en el vídeo. Si és així, escriviu tan aviat com pugueu a joel.pascual@culturapractica.cat
Moltes gràcies!

Deixa un comentari

