La clínica particular del Doctor Mundó

17 06 2008

edifici cl�nica Dr Mundó Al carrer del Puig-novell, número 36, podem veure un edifici singular que va servir de clínica als anys de la postguerra. Es tracta de la clínica particular del Doctor Joaquín Mundó, un lloc on la meva mare va donar a llum al meu germà i a mi, gràcies a la llevadora (“comadrona”) que la va ajudar en el part, una tal Carmen del Moral.

anunci llevadora Per cert, vull incloure un anunci d’una llevadora aparegut en un diari anomenat Acció (d’ERC) aparegut el 12 de maig de 1934, i és que en aquells anys les llevadores fins i tot feien anuncis! (fixeu-vos amb el nom antic del carrer de l’esglèsia).

No tinc més dades del que va passar amb la clínica, sembla ser que es va traslladar i finalment va acabar tancant (potser hi va tenir a veure que aquest doctor no va tenir fills i que ningú li volgués continuar el negoci). Us adjunto un anunci de la clínica particular del Doctor Mundó publicat el 1941.

Nota.- Us recomano que llegiu els comentaris rebuts per part de familiars del doctor Joaquín Mundó Marcet, ja que en ells trobareu una explicació detallada del que realment va succeir.

I aprofito per mostrar-vos una fotografia del Dr. Joaquim Mundó (als 91 anys) al costat del seu germà Dr. Enric Mundó i que ens ha fet arribar la seva filla, Victoria Mundó.

Accions

Information

7 responses

18 06 2008
Rafael

Va tancar la clínica i va traslladar la consulta al carrer Major.
Feia servir la clínica del Remei.
Per culpa seva jo vaig néixer a Sabadell !!!
Quan jo vaig néixer estava de vacances i la seva consulta la portava un doctor de Sabadell.

18 06 2008
Rafael

En el mateix edifici va néixer l’escola Fàtima per a nois amb minusvalideses psíquiques. Jo hi vaig fer de monitor de 7 a 9 del vespre. Anys 1963/4 aprox.

14 12 2008
jordi

Jo hi vaig néixer el juliol del 59

21 09 2010
Loreto Mundó

La Clinica del Dr. Mundó va tancar cap a l’any 1962 i desprès el Dr. Mundó assistía als parts i a les intervencions de les dones a la Clinica del Remei. Els motius van ser merament organitzatius, ja que va tenir la consulta particular oberta al carrer Topete fins als anys 90.
El Dr. Mundó, ginecòleg, era el meu tiet. Tenia un germà (que encara és viu, és el meu pare) que era el pediatra, que va tenir la consulta al carrer Major, oberta fins l’any 2004 en que es va jubilar.

24 09 2010
Enric Mundó

La Clínica particular del Dr. Mundó a Terrassa.

Després de llegir l’escrit sobre aquest assumpte, em veig amb l’obligació de fer-vos unes rectificacions per no tergiversar la història.

En primer lloc, el metge tocoginecòleg que va instal•lar una clínica al carrer de Puignovell és el Dr. Joaquín Mundó Marcet. La clínica s’instal•là a l’edifici “singular”de la fotografia i propietat del seu besoncle, Ramon Marcet i els seus hereus.

El Dr. Joaquín Mundó va llogar la casa, 2 o 3 anys després de la Guerra Civil, per viure-hi i instal•lar-hi un consultori. Poc després es va adonar que a Terrassa no hi havia cap centre per atendre les parteres en condicions còmodes i decents. La solució va ser la d’aprofitar el pis superior de l’edifici del carrer de Puignovell i adequar-lo per instal•lar-hi una petita clínica amb tres habitacions amb bany, una sala de parts i un quiròfan suficientment proveït per a fer-hi intervencions quirúrgiques (fòrceps, cesàries i operacions ginecològiques).

D’una banda, en les intervencions en què es necessitava ajudants i anestessistes, el Dr. Mundó demandava auxili a algun de los metges de la ciutat. La cura immediata de las senyores ingressades anava a càrrec d’un torn adequat d’infermeres.

D’altra banda, l’assistència als parts normals anava a càrrec de qualsevol de les llevadores de la ciutat. Els era molt còmode pel fet de disposar d’una sala de parts completa i d’una infermera de la qual se’n podia disposar en cas de necessitat.

Arribats a aquest punt, no tinc més remei que presentar-me per fer més creïble tot el que exposo y que exposaré després. Sóc el Dr. Enrique Mundó Marcet, germà del Dr. Joaquín, amb una diferència d’edat de 17 anys. La meva especialitat és la pediatria.

Vaig estudiar la carrera a Barcelona i l’especialitat a l’Hospital del Mar, també de Barcelona. Durant tota la meva carrera vaig residir com a únic intern, amb estada completa, en una Clínica de Cirurgia General i Tocologia de la qual n’era el director el Dr. Juan Lluch, auxiliar d’Anatomia de la Facultat de Medicina de Barcelona. En finalitzar els meus estudis de medicina i de l’especialitat, l’any 1956, el meu germà em va oferir la possibilitat de ser el seu ajudant a la Seguretat Social i en les intervencions privades. Vaig acceptar-ho de bon grat i vaig instal•lar la meva residència provisional a la Clínica Maternal de Auxilio Social del carrer de la Unió. Dos anys després em vaig casar i vaig traslladar el meu domicili al carrer Sant Domènec on vaig instal•lar-hi una consulta de pediatria, la meva especialitat.

Els meus dos primers fills van néixer a la clínica del meu germà. Aleshores em vaig adonar de la feina i de les molèsties que representava per al meu germà i per a la meva cunyada el fet de tenir la clínica dins el propi domicili. Vaig entendre perfectament el fet que el Dr. Claveria, cirurgià, i el meu germà es comencessin a plantejar la possibilitat de construir una clínica privada annexa a l’Hospital Sant Llàtzer.

La decisió i les obres es van prendre i executar amb molta rapidesa i el meu tercer fill (1962) ja va néixer a la nova clínica del Remei. El meu germà va tancar la clínica del carrer de Puignovell i va comprar un terreny al carrer de Topete on hi va construir un habitatge per a ell i per a la seva esposa. També hi va instal•lar el seu consultori de tocoginecologia.

La ubicació d’aquest habitatge es va escollir per facilitar l’accés a la clínica del Remei i a l’Hospital de la Mútua de Terrassa sense necessitat d’utilitzar cap tranport, atesa la proximitat de les dues entitats en cas d’urgència.

Amb tot això, el meu consultori i l’habitatge del carrer de Sant Domènec, vell i mal distribuït, també necessitava un canvi. Una de les primeres cases de pisos que es va construir a Terrassa va ser al carrer Major, 19. M’hi vaig traslladar amb la meva familia on també hi vaig ubicar el meu consultori de pediatra. Em vaig jubilar el 1999.

Espero que amb aquestes explicacions, una mica llargues, quedin aclarides les confusions de l’escrit de la pàgina web on s’intenta exposar alguna cosa sobre la clínica privada del Dr. Mundó.

El Dr. Joaquín Mundó Marcet va morir el 5 de març de 2006.
————

25 09 2010
Ricard Font Serra

Recordo, si no m’equivoco, que el Dr. Mundó tenia d’ajudant el seu cunyat el Dr. Rebordosa. El meu pare Pere Font Marcet, era cosí dels Mundó Marcet i tots ells eren també nebots de l’Abat Marcet.

22 07 2015
Anònim

La esposa del Dr. Mundo es deia Rebordosa

Deixa un comentari

